UKENS SPØRSMÅL #8

Tid for ny ukens spørsmål. Denne gangen kom det mye spørsmål om øyne og alt det der. Det er ikke sånn at når jeg har ukens spørsmål så er det bare lov å spørre om sykdom altså. Uansett, her kommer denne mandagens spørsmål, håper dere liker svarene. 

*Hva synes vennene dine om at du har fått dårligere syn?
Altså, jeg vet ikke helt om de synes så mye. De synes jo synd på meg, det har de sagt flere ganger. Bortsett fra det synes de vel det er helt greit. Jeg har ikke snakket med alle vennene mine om det heller. Men de jeg kjenner best, de som er mine aller beste venner, de synes det er ganske fælt at jeg måt oppleve dette, og sier flere ganger at de synes synd på meg. Jeg personlig synes ikke det er så synd på meg egentlig, jeg klarer meg jo. Jeg vil gjerne at folk skal ha respekt for meg, og medfølelse til en viss grad. Men jeg vil jo ikke være stakkarslig heller, føler ikke at jeg er en stakkarslig person egentlig. 

*Har du mistet venner etter at du fikk dårlig syn?
Nei jeg vil ikke si det egentlig. Mine beste venner har jeg uansett, og det er de jeg bryr meg om. Selvfølgelig er det noen som har tatt avstand, det er det alltid. De er kanskje redd hvor hva de skal si og hvordan de skal oppføre seg. Ikke vet jeg, men sånn er det jo alltid. Men som sagt de jeg bryr meg om har jeg enda. Jeg tenker at om noe sånt gjør at man mister venner, da var de aldri ekte venner uansett. Da er det like greit at de er borte egentlig. 

*Ville du helst vært født blind eller blitt blind i ungdomsårene ?
Vanskelig men gøy spørsmål, si i fra hvis dere vil ha video eller innlegg med enda flere refleksjoner og tanker rundt dette.
Jeg tenker det er “fordeler” og ulemper med begge deler. Jeg er glad for at jeg har sett normalt før. Jeg vet hvordan ting kan se ut, jeg har sett farger, jeg har sett smil, jeg har sett fin natur, sjøen og ikke minst alle menneskene jeg er glad i. Jeg vet hvordan alt så ut før, og kan tenke tilbake på det. Samtidig er alt veldig nytt for meg. Jeg må lære alt nytt og forholde meg til en stor og ny verden. Er du født blind, så lærer du deg å leve som blind fra starten av. Du er mer fokusert på andre sanser, og er rett og slett en mer “erfaren” blind om man kan si det sånn. Jeg er veldig glad for at jeg har sett før, og ville valgt det. Begge deler er ille uansett, men jeg er glad for at jeg har sett mye fint i livet mitt som jeg kan drømme tilbake til. 

* Har du bedre hørsel enn andre, siden du ser så dårlig?
Absolutt ikke. Jeg vet ikke om det er en myte eller ikke. Mulig noen blinde hører bedre, men jeg tror ikke det. Det er ikke sånn at du får hørselen til en katt eller noe sånt bare fordi øynene ikke virker. Men man blir mer fokusert på å bruke andre sanser. Dere får ca 90% av all informasjon gjennom synet, hvis jeg ikke husker helt feil. Den informasjonen må synshemmede få inn via andre sanser for eksempel hørsel. Det er vanskelig å forklare dette her, men nei synshemmede hører ikke bedre, men de er mer fokusert på å bruke den hørselen de har – skjønner ? 

*Hva savner du mest å kunne se ordentlig ? 
Det er småting her og der jeg savner. Alle situasjoner er litt vanskeligere, og litt mer tungvint. Men det er en ting jeg savner mer enn de andre, sånn akkurat nå i alle fall. Det høres nok overfladisk ut for mange, men jeg savner å kunne sminke meg. Jeg sminker meg fortsatt, og jeg elsker det like mye. Jeg slapper aller mest av når jeg sminker meg, det er liksom min måte å koble ut på. Nå sminker jeg meg mye med å bruke følelsene. Jeg kjenner etter hvor jeg skal legge ting, prøver ut nye ting når jeg vet at jeg ikke trenger ut av huset. Da går jeg ned og spør familien, som oftest er det okei, og noen ganger ler de. 
Uansett, jeg savner å kunne se fargene klart og tydelig, og jeg savner å se hvordan alle fargekombinasjonene blir sammen.

//Følg meg gjerne på snapchat for oppdateringer og vlogging hver dag, og på facebook for å få med deg når det kommer nye innlegg♥♥ 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg