IKKE FORSTYRR MEG NÅR JEG JOBBER

Enda et førerhund innlegg herfra, det er så viktig at vi snakker nok om dette. Tydeligvis vet ikke alle at det å være førerhund er en stor og viktig jobb. Ingen vil forstyrre et menneske i en “ekte” jobb, så hvorfor er det da ok å forstyrre førerhunden? Noe jeg lærte helt fra jeg var liten av var blant annet at det ikke var lov å forstyrre bussjåføren.Vi lærte som barn at om vi forstyrrer han mens han kjører kan det skje noe farlig, og vi skal la han være i fred. 
Jeg spør igjen: Hvorfor er det så greit å forstyrre “bare” fordi det er en hund? Mange tenker nok på dyr som søte kjæledyr, men bare fordi den er søt betyr ikke det at man kan oppføre seg akkurat som man selv vil. 
En liten forstyrrelse kan gjøre hunden så ukonsentrert at det kan bli både veldig ubehagelig og ikke minst farlig for den blinde/svaksynte. Hunden er grunnen til at flere mennesker faktisk klarer å være selvstendig. Det er grunnen til at mange mennesker faktisk kan leve det livet vi alle fortjener.  Uten førerhunden føler mange blinde/svaksynte seg i mer eller mindre grad føler seg isolerte og ensomme. Derfor synes jeg disse hundene fortjener enda et innlegg.

Bildet er hentet fra www.guidedog.org
Bildebeskrivelse: En førerhund står med sele på. Eieren sitter på huk og klemmer hunden sin. 

For et par dager siden kom jeg over et innlegg på facebook, som jeg vil oppfordre dere til å dele videre så fler får se. 

“Et lite sukk fra en førerhund og hans bruker. I dag kom jeg på jobb, ikke bare kom jeg meg på jobb, men jeg fikk gå tur igjennom skogen på vei til jobb. Noe jeg aldri kunne ha gjort uten Okamis hjelp. Jeg fant kontoret på jobben uten så mye som et dunk eller en snubling, takket være Okami. Jeg fant døra på toget og en plass å sitte takket være Okami. Butikken fikk jeg også gått innom slik at vi fikk kjøpt noen småting til middagen. Alle disse tingene har jeg fått gjort selvstendig uten blåmerker, sår, brukne ben eller tårer av frustrasjon, takket være Okami. Jobben han gjør betyr så inderlig mye for meg og min hverdag, og da er det så innmari synd at det er så mange der ute som tror at det er helt greit å bare forstyrre. 

I dag opplevde vi 6(!) ganger at folk bare begynte å snakke og klappe på Okami, imens han var i jobb. Noe som gjorde han temmelig ukonsentrert som igjen resulterte i at vi kræsjet inn i en person, kanskje det blir en solid stolpe neste gang sånn at jeg skader litt mer enn “bare” stoltheten min. Er det virkelig så vanskelig å la en førerhund få gjøre jobben sin i fred? Jeg har ingen problemer med folk som kommer å spørr om de kan få hilse på, faktisk synes jeg til og med at det er hyggelig. Men at folk henviser seg til han når han jobber å bare starter og klappe er ikke greit. Jeg er avhengig av hans hjelp. 

Så vær så snill, ikke forstyrr min førerhund, la han få gjøre jobben han er så innmari glad i så lenge som mulig. Takk 

Bildet er lånt fra  Marianne Hanssen (som har skrevet dette innlegget)
Bildebeskrivelse: En førerhund ligger mellom to hyller i matbutikken. Den har på seg førerhundsele.

Som sagt anbefaler jeg alle å like og dele dette facebookinnlegget videre, link direkte finner dere her

//Følg meg gjerne på snapchat for oppdateringer og vlogging hver dag, og på facebook for å få med deg når det kommer nye innlegg♥♥

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg