UKENS SPØSMÅL #6

Hver dag får jeg spørsmål om ulike ting. Som gjelder både meg, sykdom og helt andre ting. Det aller meste kommer til å komme ordentlige innlegg om etterhvert. Men som dere vet har jeg mye å ta av, og alt kan ikke komme på en og samme gang. 
Jeg tenker å kjøre i gang med en ukas spørsmål. Hver mandag fra nå kommer jeg til å svare på noen av spørsmålene jeg har fått på snapchat, facebook og her. 

* Kan du prøve å forklare hvor mye du ser nå?
Det spørsmålet er så vanskelig å svare på. jeg har ca 15-20 grader synsvinkel 0.15 og 0.20 i visus. Jeg er nattblind og har dårlig konstrastsyn og fargesyn, bittelitt nedsatt dypdesyn. Nå er det bare å google i vei, haha! Hvis dere fortsastt ikke helt skjønner det får jeg prøve meg på et mer grundig svar senere.

* Har broren din den samme sykdommen som deg, siden det er en genfeil?
Nei. Heldigvis har han sluppet, og det er vi veldig glade for. Det er i grunn jeg som har fått alle feilene og manglene her i familien. Han har vært hos øyelegen, og han har i alle fall ingen plager nå, men han skal selvfølgelig følges opp hvert år. 

 

* Kommer barna dine til å få dårlig syn, og er du i så fall redd for å få egne barn ?
Selvfølgelig har jeg tenkt tanken mange ganger. Jeg har enda ikke fått svar på hvor “aggressiv” sykdommen min er, men så klart, det er jo en genfeil. Jeg vet at jeg har RP som er genfeil, men jeg har kanskje en til. Den testen har jeg ikke fått svar på enda. Begge sykdommene blir man blinde av. Selvfølgelig er jeg bekymret og tenker tanken innimellom. Men jeg er fortsatt ung, og jeg prøver å tenke så lite på det som mulig. 

* På bildene i innlegget fra ungdomsskolen(her) hadde du mørkt hår. Hvorfor farget du det ?
Det stemmer det. Min naturlige hårfarge er veldig mørk. Da jeg var liten fikk jeg ofte spørsmål om hvor jeg egentlig kom fra, fordi jeg var så mørk. Da jeg var yngre ønsket jeg meg alltid lyst hår, fordi så mange prinsesser jeg så på film hadde det. For et par år siden farget jeg håret lyst. Mest for å prøve det ut, bare for å se hvordan det var. Jeg elsket det, og har farget det jevnlig siden det. 

* Har du kjæreste? 
Jeg skjønner ikke hvorfor, men dette spørsmålet får jeg nesten hver dag, haha! Hvorfor det er det folk lurer mest på et veldig rart. Jeg føler ikke jeg har lagt ut en eneste ting som tilsier at jeg skal ha det, men men. Jeg er singel, haha! 

* Hvor gammel er broren din, og hva heter han på snapchat?
Også et spørsmål som blir mye stilt. Mange synes tydeligvis at broren min er forferdelig kjekk, og det er jo koselig det da. Dere finner han på instagram her og snapchat her. Han er 14 år, altså han er født i 2004. Men sorry jenter, jeg må dessverre skuffe dere, han er ikke ledig. 

*Hva skal du bli?
Jeg skal bli lærer, forhåpentligvis. Jeg hadde planer om å bli frisør, men det gikk mildt sagt rett vest med det nå som jeg ikke ser så veldig mye.

* Er det ikke pålagt av de øyefolkene å ta fra deg lappen?
Jo, jeg skulle nå tro det. Formelt er det ingen som har tatt lappen fra meg enda. Men jeg kan gjøre dere helt trygge på at jeg aldri kommer til å sette meg bak rattet noen gang igjen.

* Hvordan fikk du lappen i utgangspunktet, du sier at du ikke har sidesyn?
Det stemmer. Jeg har ikke sidesyn, men jeg fikk lappen for bare noen måneder siden. Jeg skulle aldri fått den, og jeg skjønner egentlig ikke hvordan jeg fikk den heller. Jeg gjorde noen veldig skumle feil som jeg skjønner i ettertid at kjøreskolefolka burde ha tatt tak i. Men gjort er gjort. Sinnsykt kjipt å bruke både tid og penger på noe så unødvendig. Det skremmer meg også at det er så “lett” å få lappen. Hadde jeg ikke oppdaget dette her nå, kunne det gått skikkelig galt. 

Jeg håper dere fikk svar på det dere lurte på. Hvis dere lurer på noe til neste gang, legg igjen en kommentar, eller send meg melding på snapchat/facebook. Nå skal jeg straks ut for å bade, det trenger jeg nå. I morgen skal jeg også begynne å jobbe, og det gleder jeg meg masse til! Blir så deilig å endelig ha noe nyttig å gjøre på dagtid. Gjerne lik innlegget hvis du likte ukens spørsmål og vil ha det fast hver uke ♥ 
Så snakkes vi mer i morgen. 

 

3 kommentarer
    1. Har du i dag stort sykelig arr etter nyretransplantasjonen? Og kan du legge ut bilde(om du er komfortabel)
      Elsker at du er så åpen om alt! Stå på videre ❤️❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg