5 TIPS FOR Å TAKLE VONDE PERIODER

Jeg har fått høre mange ganger at jeg er en stor inspirasjon på grunn av måten jeg takler alt vondt i livet på. Det setter jeg stor pris på, det har ikke bare vært enkelt å komme dit jeg er i dag, rent mentalt.

1. Husk at alt tar tid.
Jeg må ærlig innrømme at jeg har gått mange år til psykolog uten noen effekt. Dette er på ingen måte en oppfordring til å slutte med behandling, for dere som trenger det og har effekt av det. Men om vi har det bra eller ikke, er kun opp til oss selv. En god psykolog kan hjelpe til på veien, og hjelpe deg til å hjelpe deg selv. For min del hadde psykologtimene motsatt effekt. Jeg vet ikke hvorfor, men da jeg sluttet der fikk jeg det mye bedre. Det jeg vil frem til med dette er at man ikke må miste motet eller gi opp selvom det virker håpløst. Det vil gå bra til slutt. 

2. “Det handler ikke om hvordan du har det, men hvordan du tar dett”
Et forferdelig tett sitat, men det har litt sannhet i seg også. Jeg begynte å få det bra med meg selv, etter jeg fikk vite at jeg skulle bli blind. Det høres ikke spesielt logisk ut, og det er ikke logisk på noen måte heller. Det er tragisk å ha RP, det er tragisk å ha dårligere syn enn en pensjonist, og det er tragisk å vite at du kommer til å bli blind. Dette er ingenting å juble for, og mange ganger er jeg lei meg på grunn av den håpløse situasjonen. Likevel har jeg det bedre med meg selv nå enn før. Det er ikke fordi livet er bedre, livet har jo strengt tatt bare blitt værre. Det er fordi jeg har blitt mentalt sterkere, og fordi jeg generelt sett at vokst psykisk og blitt positiv til livet

3. ikke tenk så langt frem i tid.
Dette er kanskje helt motsatt av alt du har hørt tidligere ? Og så klart fungerer ting ulikt fra person til person, men for min del er dette en av grunnene til at jeg har fått det bedre. Man må tenke fremover i tid, og det er lurt å ha noen langsiktige mål, men ikke la dette ta mer enn en liten del av fokuset ditt. Fokuser på hva du vil få ut av denne dagen, eller denne uka. Drøm om fremtiden, det er lov. Likevel prøv å ikke tenke så negative tanker om de 10 neste årene. Det er bortkastet tid og det sliter deg ut. 

4. Finn en lett underholdning for å koble av.
Det kan være alt fra bøker til serier, film osv. Det er vel like undividuelt her som på alt annet, men jeg kan dele det som har fungert for meg.
Jeg kobler av med lett underholdning som Friends, eller annen humor. Jeg elsker jo spesielt å se på norsk humor, så trenger jeg ikke følge så godt med. Jeg er ikke så glad i serier som de fleste andre, bortsett fra Friends liker jeg å se på virkelige ting som brudekjoleprøving på tlc eller datingprogrammet, hahaha!
 

5. Sett av tid til å gjøre noe du liker
Finn noe du liker å holde på med, og koble av med det. Det an være hva som helst. Jeg elsker å sminke meg, og kan sitte foran sminkebordet i lang tid å drømme meg bort. Dette er noe som ikke minner meg om det vanskelige i det hele tatt. 

 

lik hvis dere har lyst på flere innlegg som dette.

klemklem

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg